Du vet att verkligheten, är inte alltid så verklig

0kommentarer

För bara några dagar sedan så läste jag ut en bok som heter Gone- Light, som handlar om hur ett område i USA blir avskiljt från omvärlden av en osynlig vägg, och hur alla över 15 år försvinner. Bara barn 0-15 lämnas kvar på en plats, avskärmad från omvärlden, och barnen börjar utveckla superkrafter. Det var den sista boken, i en serie på 6 delar, och det är nog de bästa böckerna jag läst i mitt liv. Framför allt så blev jag imponerad och fascinerad av att författaren har lyckats skriva på ett sätt, som gör att när de sista raderna i boken är lästa känns det som att allting har hänt på riktigt. Tanken blev liksom lite "varför har jag inte läst om det här någonstans?". Trots att boken är en SciFi-bok, rakt igenom.

Idag började jag läsa sista delen av "Torka aldrig tårar utan handskar", jag blir så otroligt berörd precis som jag blev när jag läste de två andra böckerna. Och jag kan inte för mitt liv förstå, hur man någonsin kan nedvärdera någon annan människa, mena att en person är mindre värd än någon annan. Framför allt inte på grund utav någons läggning. Det skrämmer mig att detta bara är för 30 år sedan. Men mest av allt så kan jag inte sluta tänka på, hur en så extrem SciFi-bok som jag avslutade för några dagar sedan, kan kännas verkligare än denna sanna historia som Jonas Gardell beskriver. För så overkliga är sådan typer av värderingar för mig. Historia skrämmer mig ibland.

Kommentera

Publiceras ej