Såhär tror jag

4kommentarer

Gokväll!
Jag överlevde dagen i skolan, tur de. Även jobbet sen på eftermiddagen! Nu e det bara ta det lugnt som gäller, har redan pluggat matte, så de e klart :) Har matteprov imorn, känns bra faktiskt. Hoppas det går bra också!
I skolan kom jag igång ordentligt med Rapporten! As skönt! Bestämde vilken sekt jag ska ha och frågeställning. Jag ska jobba med sekten Folkets tempel. Det är en sekt som fanns på 1900-talet där över 900 männikskor begick självmord pga en person! Helt jävla sjukt! Så min frågeställning är hur en människar kan påverka så många människor. Det ä galet tycker jag. Hur är det ens möjligt? Få 900 människor, att tro på något så mycket att det tar självmord för det. Något som bara är rent påhitt. Jag ser så med de flesta religioner och sekter faktiskt. Det kanske är sjukt, men det är så jag tycker. Jag kan tycka likadant om kristendomen. Jag tror inte på Gud. Jag tror på att Jesus kan ha funnits någon gång, men aldrig att han återuppstod från de döda. Nej. Sånt finns inte för mig. Inte heller att Gud har skapat jorden. Vet ni vad jag tror på? Tro, hopp och kärlek. På människan. Det är något jag tror på. Man klarar sig inte utan det. Man måste tro på sig själv, på andra, på att något kommer att gå, på att man kan klara någonting. Man ha hopp. Hopp är det sista som lämnar människan brukar man ju säga. Och framförallt så måste man ha kärlek. Man måste ha vänner som älskar än, familj som älskar än. Någon som älskar än. Utan de här tre sakerna så tror inte jag att man klarar sig.
Jag tror att anledningen till att man börjar tro på något är för att man helt enkelt måste ha något att tro på. Man kanske har varit med om något hemskt, förlorat någon nära eller liknande. Eller så mår man bara dåligt. Då måste man ha en anledning till varför det är så. Man måste ha något att skylla på. Och det kan jag förstå. Klart att man vill det. Klart att man måste ha något att skylla på eller en anledning till att det är som det är. Då är det enkelt att tro på tex en Gud. Det var Gud som bestämde att det skulle vara så. Det är meningen. Man får något konkret. Ett konkret svar.
Det är vad jag tror. Nu blev det här inlägget megalångt! Kommentera gärna vad ni tycker :) E något ganska käönsligt jag skriver, det vet jag, men egentligen är det ju inte konstigare än att någon säger att de tror på Gud.
Ha det bäst! Puss å kram <333

4 kommentarer

richard

08 Nov 2010 23:17

Jättebra tankegång där! Jag tänker också sådär, ungefär, jag tror att det som händer händer men att vi kan påverka HUR det händer. Om vi inte kunde påverka någonting så är det ju ingen mening med något alls :p

F

09 Nov 2010 10:02

Yes precis!! :)

Vivi

09 Nov 2010 10:35

Intressant.....jag tror att man behöver något att tro på vad det sen är spelar nog inte så stor roll.

Det kanske inte alltid är så lätt att tro på människan med tanke på vad människor gör med varandra och vår värld, men man ska inte ge upp hoppet.

Mycket att tänka på...

Pok

mm

09 Nov 2010 20:08

Nej, gumman, det måste inte vara Gud som bestämmer ens öde, men jag tror på ett högre väsen, dvs någonting som är med och vaktar våra liv, till det bättre eller sämre, men till en stor del kan man påverka själv. Men man ska nog akta sig för att falla för nåt som man inte är övertygad om själv. pussi pussi

Kommentera

Publiceras ej